Tuesday, October 17, 2006

PC - mans best friend



Jag minns den tiden då jag och datorer fortfarande kunde leva tillsammans i god harmoni. De tiderna är sen länge svunna. Igår hände det som alltid händer, man surfar runt lite glatt och trycker på så många länkar som möjligt på så kort tid som möjligt. Samtidigt som man gör detta så kommer ett mail man trycker på - datorn börjar genast bete sig lite konstigt. Därefter får arbetsprogrammet för sig att arbeta, självklart under tiden som allt det andra pågår. Detta resulterar givetvis i, som vanligt, ett datahaveri som sällan skådats.

Nu låter det alltså som att att någon spelar på en entonig xylofon inkopplad till en förstärkare på högsta volym, det piper så mycket att man tror att tinitus bara är ett stenkast bort. Folk på kontoret tror att USA har övergått till terrornivå röd och datorfläkten låter som en jet-motor. Någonstans i huset lär någon ha fått blinkande lampor, omgiven av surrande ljud, allt på grund av tillfällig el-brist.

Det är nu man gör det man alltid gör med windowsfönster, högerklickar för allt man är värd och försöker stänga dem. Detta funkar aldrig och tar för lång tid så man grips av panik och trycker på det alltför sällan använda kommandot ctrl+alt+del och öppnar aktivitetshanteraren. Där så väljer man stäng aktivitet en tre-fyra gånger per icke-svarande program. Detta resulterar i sin tur till absolut ingenting, så nu sitter man och trummar med fingrarna mot skrivbordet i hopp om att datorn ska ta sig i kragen. Efter, vad som känns som en evinnerlighet, så börjar man få upp de mycket efterlängtade pop-up fönstrena "Programmet svarar inte" och man klickar på "stäng" så pass många gånger att man får ont i pekfingret. Nu tror man kanske att den värsta faran är över, ICKE! Nu jävlar kör vi! Nu måste man välja att inte skicka felrapport till Microsoft i ungefär tre minuter tills att datorjäveln hajjat att man verkligen INTE vill skicka dessa jävla rapporter!

Här någonstans är man så förbannad att man försöker starta programen igen, samtidigt får man ett mail. Nu börjar datorn surra som en hel svärm med getingar på krigsstigen och börjar gå lika snabbt som en sköldpadda på neråttjack. Det är nu man blir så pass arg att man vill stänga av datorn. Nej! Det kan man inte, datalådan är låst! FANTASTISKT! VEM KOM PÅ DEN BRILJANTA IDÈN!?
Efter samma procedur, igen, så börjar datorn fungera lite bättre. Fantastiskt vad tekniken går framåt.

Efter det där scenariot hade jag så mycket djävulskap i sinnet att jag hade lust att trycka på den där blinkande bannern som säger att jag vunnit en miljon. Bara för att se vad som händer, det kan inte gärna bli värre. Eller?

2 Comments:

Blogger Gustav said...

Tjohej, ett inlägg!
Enbart tack vare att det visade sig att någon som hette "S" läste min blog.
Skulle jag vara cynisk skulle jag tro att det är någon som har busat för att göra mig glad så att jag uppdaterar... Tur att jag är så naiv då!
Fillesnille, du ska få din strumpförklaring. Förhoppningsvis imorgon!

17/10/06 07:21  
Anonymous Anonymous said...

hallå! JAG då! jag har också suttit och väntat på ett inlägg! :) Fast det är inte jag som är "S". kul va? men tack för inlägget iallafall o sov sött!

17/10/06 15:27  

Post a Comment

<< Home