Thursday, October 19, 2006

Kartoffelkäse



Tror att titeln betyder "potatisost", jag är dock inte hundra. Potatisnånting är jag helt säker på att det betyder då det enda jag kan säga på tyska är "Ich bin ein kartoffel" och den meningen innehåller säkerligen gramatiska fel. Tacka fan för att man pluggade tyska i fyra år, vart skulle jag vara idag utan den kunskapen?

Kikade lite på TV ikväll, det brukar jag inte göra. Det som slog mig är hur usla vissa reklamer är, jag blev nästintill förbannad faktiskt. Först i tur kom en reklam för någon sorts flinga, tror det var "Cheerios". Förresten, är inte det en ost? Kartoffelkäse måhända? Aja, flingor var det i varje fall. Reklamen började med att deras flingor innehöll en ohygglig mängd fullkorn.
Först kom det chockande beskedet;
"Upp till 75% fullkorn!", tätt följt av "Den innehåller 4 olika sorters fullkorn, vilket givetvis är bättre än en sort", därefter sa den kvinnliga speaker rösten "Ät fullkorn så mår du bättre".
Det är här det blir spännande. I reklamen så radar de upp flingpaket efter flingpaket bredvid och ovanpå varandra i en härlig fling-orgie. Speaker rösten kommer igen:

"Nu även med fullkorn"

NÄHÄ!? VERKLIGEN? Du nämnde det fyrtiofem gånger innan, men ifall jag har närminne som en guldfisk så måste du påminna mig igen?
"Glubb blubb" tänker jag och låtsas som att jag inte hört det förut och blir positivt överraskad. Nu i retrospekt önskar jag tamejfasen att jag faktiskt var en guldfisk så mitt minne inte behövde vara fördärvat av en meningslös jävla flingreklam.

Men än är det inte slut! Så roligt ska vi inte ha det. Nästföljande reklam är, om möjligt, ännu dummare. Det börjar lite med nå'n spexig halvnaken brud och en vältränad halvt avklädd man. Självklart så slänger vi in en pratande pappagojja också. Varför inte?

Brud: "Relaxing"
Kille: "Rafting"
Brud: "Relaxing"
Kille: "Rafting"
Brud: "Let's ask Fanta Free"
Pappegojja: "Relaxing"
Pappegojja: "Oh no, RAFTING RAFTING! KRAWK"
Därefter förklarar pappegojjan vad som är så bra med den nya Fanta Free.

GENIALT! Vi frågar läsken vad vi ska göra! Låt oss summera läget: En fågel som pratar flytande engelska, en läsk som tydligen kan lösa livets mysterier och två människor som står in the middle of fucking nowhere med en gummibåt och undrar om dom ska ta det lugnt eller åka flotte.
Är det bara jag som tror att det är någon ansvarig som har knarkat sen den personen var tre år gammal eller? Skulle jag sitta på en buss och rådslå med en Fanta så lovar jag att någon skulle ringa polisen. Om inte, så hoppas jag att någon av minna vänner slänger in mig på rehab.

Knarkade jävla djungelmänniskor.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du är min idol Gustav, och du blev inte utröstad ikväll heller! :) jag har också stört mig på de där reklamerna senast IDAG haha.

20/10/06 15:34  

Post a Comment

<< Home