Sunday, April 01, 2007

Veckojubileum!



Sådär, nu har jag inte uppdaterat på en hel vecka, börjar kännas rätt slappt. Dock uppdaterar jag ju faktiskt Madcomics i princip varje dag (förutom när oförutsedda saker händer, såsom att jag fastnar med handen i gylfen eller trillar av stolen och svimmar av i 24 timmar).

Hade faktiskt tänkt att skriva en sak i förra veckan, men jag fick förhinder. Förhinder i form av utbildningar till höger och vänster. Jag skulle tydligen vara pedagogisk på jobbet och få folk att förstå vad fan vi håller på med. Och lära dessa. Tror de har glömt bort allting nu då jag är fladdrig som satan att ha att göra med. Det är mer skämtsamt än seriöst att utbildas av mig - på gott och ont.

Det jag läste var dock följande artikel i allas vår favorittidning Aftonbladet. Även kallad AB efter "Absolut Bajs" (originellt skämt, jag vet. Maila mig gärna lite hatbrev eller dylikt). Det som slår mig är följande:

Hon tjänar 12825 kronor och har en sambo. Hennes sambo arbetar på samma arbetsplats, dock med mer lön. Vi ponerar att hon betalar ockerskatt och hamnar på 8000kr efter skatt, hennes sambo ramlar in på 8500, för han blir också lurad av staten. Detta ger dem en total inkomst på 16500 kronor i månaden och hon påstår att hon har 3000 kronor att leva på per månad. Någon blir grundlurad.

Vi säger att hennes sambo har 3000 per månad också, detta ger dem alltså en kostnad på 10500 kronor i månaden. Nu ska jag dra en rövare och säga att deras hyra ligger på 6000 kronor i månaden. För en tvåa. I örebro. Nu har vi 4500 kronor till att spendera. De har alla lampor på, dygnet runt och ett par X-box. Detta ger dem en el-kostnad på 750 kronor i månaden. Vi är nere på 3750 kronor. De har båda CSN-lån på 60.000 var, detta ger en årskostnad på 12000, det vill säga 1000 kronor i månaden. 2750 kronor kvar att spendera. De har gas-spis (vilket borde dra ner el-kostnaden) vilken kostar 900 kronor i kvartalet. Vi har nu 2450 kronor kvar att spendera den här månaden. Vi säger att de har bil med lån, detta är faktiskt en kostnad på 1500 kronor, då är vi nere på 950 kronor.

Det vi inte har tänkt på nu är att de faktiskt får provision, vilken ligger på max 1500 kronor, vi säger varje halvår, vilket ger 6000 kronor till per år, det vill säga 500 kronor per månad i genomsnitt. Då är vi uppe på 1450 kronor igen (tjohej, pengarna tar fan aldrig slut). Vi ponerar att de betalar av den senaste mobilen med det smartaste abonnemanget (lite cred ska de ha), detta kostar 149+199 kronor i månaden plus sms-kostnad och uppkopplingsavgifter vilka landar på säg 200 kronor. Detta är 548 kronor per skalle, ungefär 1100 tillsammans. Nu har vi faktiskt bara 350 kronor kvar, detta kan säkerligen gå till bredband och TV. Har de hemtelefon är de galna, plain and simple.

Problemet jag ser är ju dock att en 21-årig tjej som jobbat som telemarketer i 1.5 år har CSN-lån på 60.000 kronor. Och att hyran ligger på 6000 i Örebro.

Som sagt; Visst, hon har bizarrt låg lön och tolererar 171 arbetstimmar i veckan (vilket borde leda till mindre utgifter i teorin)... Men jag säger fortfarande att någon blir grundlurad.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oväntat inlägg indeed. Och trots eventuella felräkningar i statistisken tycker jag att du kommer fram till korrekta slutsatser: Vafan, sluta gnälla och skaffa ett riktigt jobb om det ska vara så jävla svårt.

2/4/07 01:20  
Blogger Jocke said...

och det var därför jag var på intervju för gustavs jobb idag. eller i alla fall en likadan tjänst.

2/4/07 16:18  

Post a Comment

<< Home